2013.11.19. 09:11
Anomáliák VI. - Szakértői vélemény, helyszíni vizsgálat nélkül
Az eddigi tapasztalatok alapján jól látszik, hogy a k+f tevékenység előzetes és utólagos minősítését illetően valóban jelentős anomáliák alakultak ki, amelyek miatt szükségessé vált a vonatkozó törvényi helyeken módosítások elvégzése. Az előző írásomban (Szakértői vélemény felülvizsgálati kérelme) az egyik változásról és annak következményeiről volt szó. A másik jelentős változás az, hogy a kutatás-fejlesztésről és a technológiai innovációról szóló 2004. évi CXXXIV. törvény 30/G.§-a a következő bekezdéssel egészült ki:
„Az (1) és a (3) bekezdés szerinti eljárásban a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala a feltett kérdések és benyújtott iratok alapján alakítja ki a szakértői véleményt, a tények megállapítására nem végez külön bizonyítást és nem tart helyszíni szemlét. Szükség esetén azonban a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala további adatok szolgáltatását kérheti a megkereső bíróságtól vagy hatóságtól.”
Vélhetően az SZTNH lobbitevékenységének köszönhetően sikerült elérni azt, hogy az egyes k+f projektek minősítésével megbízott szakértőknek a munkájuk során nem kell kimenniük a helyszínre. Az eddigiekben is ezt a gyakorlatot követte a Hivatal.
Előzetes minősítések esetében, amikor minden előzmény nélkül kezdődik egy k+f projekt, ez még elfogadható is volna. Az természetesen már egy másik kérdés, hogy szabad-e, érdemes-e minden előzmény nélkül egy ilyen munkát elkezdeni. Az esetek túlnyomó többségében az a jellemző, hogy több olyan előzmény is van a leendő projekt helyszínén, amely igen sokat adhat hozzá a szakvélemény megalapozásához. Még inkább így van ez a már lezajlott projektek esetében.
Tapasztalataink szerint k+f projektek utólagos minősítése esetén nagyon sokat von le a szakvélemény értékéből tehát az, hogy csupán olyan iratok alapján történik meg a minősítés, amelyek nem a Hivatal által célirányosan feltett kérdésekre adott válaszokat tartalmazzák. Az utólagos minősítési eljárás tehát kizárólag a benyújtott, ugyanakkor semmilyen jogszabályban nem szabályozott szerkezetű dokumentáció alapján zajlik. Mint a korábbi írások alapján is jól látható volt, még a feltett kérdésekre adott válaszok alapján megfogalmazott szakvélemények esetében is indokolt egy jogintézmény bevezetése a döntés megváltoztatására. Ezzel szemben az utólagos vizsgálatok esetében eddig még erre sem volt lehetőség.
Sem a korábbi években, sem a mai napig nem született szabály arra, hogy a k+f projekteket hogyan kellene dokumentálni. Ennek pedig vélhetően az a logikus magyarázata -amit mértékadó helyeken olvasni is lehet, s ami az innovációs törvény betűjéből és szelleméből is következik-, hogy a k+f munka lényege nem a dokumentáció, hanem maga az a tevékenység, amelyet aztán érdemes valamilyen formában dokumentálni, vagy éppen ezt megtenni sem szabad. Az idevonatkozó törvény kifejezetten lehetővé is teszi a kutatók számára, hogy eredményeiket írásban ne foglalják össze, eredményeiket ne tegyék közzé.
Az innovációs törvény a k+f tevékenységet szabályozza, ami messze nem azonos valamifajta írásmű elkészítésével. Sajnos mind az adóhatóság, mind pedig az SZTNH szakértelmét a kérdésben jól jellemzi az a tény, hogy ezen hivatalok viszont így kezelik. Mi mással volna magyarázható az, hogy egy írásművön akarják számon kérni azokat a követelményeket, amelyek magára a tevékenységre vonatkozóan fogalmazódnak meg? Egy jó példával ez olyan, mint ha egy szállítási szolgáltatásról készült szállítólevél alapján kívánnák a szolgáltatás tartalmát és színvonalát minősíteni.
A fő tevékenységnek tekinthető k+f munka és az ennek nem kötelező érvényű, csekély részét képviselő dokumentáció készítés összemosása sajnos nem csak a két fent említett hivatal esetében történik meg, hanem még az éppen most készülő tudománypolitikai stratégiában is ennek jeleit láthatjuk.
A stratégiai írásban szó szerint az alábbiakat olvashatjuk:
„A doktoranduszok nem (mindig) részesülnek igazi témavezetésben. Emellett a három év általában kevésnek bizonyul az értekezés megírására.” (48. oldal) Egy tudománypolitikai stratégiában nagyon rosszul mutat ez az idézet, amelyet a hazai viszonyokat ismerve, akár egy freudi elszólásnak is tekinthetünk.
Azt gondolná a valóban k+f-vel foglalkozó szakember, hogy a három év nem az értekezés megírására, hanem a tudományos munkának az elvégzésére, majd valóban csak néhány hónap az elvégzett munka értekezés formájában való megírására szolgál. Ez a mondat arra enged következtetni, hogy a doktoranduszképzésben is áthelyeződött a hangsúly az érdemi k+f munkáról az írásmű elkészítésére. Sajnos így nincs mit csodálkozni azon, hogy az innovációs járulék jogszerű igénybevétele ügyében zajló vitákban lényegében laikusok is azt gondolják, hogy a k+f munka nem más, mint egy valamifajta írásmű elkészítése, ami formája és tartalma szerint természetesen már lehet doktori dolgozat, tanulmány, cikk, kutatási jelentés, s számos más műfajú dolog. Minden tudományterületre érvényes azonban, hogy nem az írásmű elkészítésére áll rendelkezésre a három éves időszak. Sokkal inkább arra, hogy kemény kutató munkával előálljon az az eredmény, amelyet aztán legfeljebb néhány hónapban mérhető idő alatt írásos formába kell rendezzen a kutatást végző tudós, vagy tudós jelölt.
A kutatásról készülő írásmű elkészítése általában a töredéke időt veszi igénybe annak, mint amennyi idő magának a publikálásra érdemes eredménynek az előállításához szükséges. Ameddig ez a szemlélet nem válik triviálissá a tudóstársadalom és a laikus közvélemény előtt, addig valóban csak a publikációk lesznek a tudományos munka értékének a becslésére alkalmas mutatók.
Amennyiben tudjuk, hogy a k+f munka maga és annak dokumentálása két különböző dolog, akkor viszont érthetetlen, hogy a k+f projektek megítélésénél a szakértő miért csak a dokumentumokat vizsgálja. A fent idézett törvényi változás következtében a jövőben ezeket az egyébként is korlátozott érvényű minősítési eljárásokat a hivatal törvényi felhatalmazással helyszíni vizsgálatok nélkül végezheti. Nagyon nincs ez így jól.
Rendkívül tanulságos ugyanakkor az a formál-logikai következtetés is, amelyeket a szakértők a vizsgálatok során le szoktak vonni. Amennyiben a rendelkezésükre álló dokumentumokban nem találják meggyőző bizonyítékát annak, hogy a vizsgált projektben érdemi k+f munka elvégzésére került volna sor, akkor arra a logikusnak egyáltalán nem nevezhető álláspontra jutnak, hogy nem is történt az adott esetben k+f munka.
Nem azt rögzítik tehát, hogy nem találták a dokumentumokban a k+f munkának a meggyőző bizonyítékait, vagy hogy a k+f munkának a dokumentálása valamilyen okból nem történt meg, s kizáró vélemény kimondásához további vizsgálatok volnának szükségesek. Ezt az eljárást egy jó jogi analógiával jellemezve: ha a peranyagban nincsenek egyértelmű bizonyítékok a vádlott ártatlanságára, akkor ebből az egyértelmű bűnössége következik.
A szakértői munka színvonalát illetően már eddig is sokaknak megvolt a megalapozottan lesújtó véleménye. A jövőre vonatkozóan törvényesített gyakorlat még kevesebb eszköz birtokában még inkább elértékteleníti a szakértői munkát, holott éppen ennek az ellenkezőjére volna szükség.
dr. Reith János
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Tsülög_Te_ló 2013.11.19. 09:48:33
zamatos turbolya 2013.11.19. 14:58:38
Az SZTNH ráadásul gyakran alkalmaz külsős szakértőket. Adott esetben simán megtörténhet, hogy egy pályázathoz beszerzendő k+f minősítést egy másik pályázó érdekeltségi körébe tartozó szakértő bírál el, nyilván nem pozitívan. A kérelmező meg nézhet hülyén maga elé, s nem érti, hogy miért született az az eredmény, amit kézhez kapott.
A jogállamiságnak a csírája sincs benne az SZTNH eljárásában sem az előzetes, sem az utólagos minősítések esetén.
Reith János 2013.11.19. 15:31:06
Sajnos nem a névtelenséget kell tekintsem abból a szempontból sem a legnagyobb problémának, hogy esetleg éppen egy ellenérdekelt szakértőhöz kerülhet a projektünk. Sokkal nagyobb baj az, hogy a szakértők egy részének az emberi tartását, a Hivatal belső ellenőrzési rendszerét nem tarthatjuk elegendőnek arra, hogy a végén elfogulatlan, szakmai szempontból kifogástalan határozat szülessen.
A jog természetesen sok helyzetre kínálhat jó megoldást, de mindent csupán jogi eszközökkel szabályozni nem lehet, s nem is érdemes. Az innovációnál maradva, a legfontosabb tehát az volna, hogy a szakmaiság és a tisztesség felül tudjon kerekedni azokon a kicsinyes rövid távú érdekeken, amelyek sajnos túlzottan gyakran húzódnak meg a háttérben, s csak ritkán kerülnek a felszínre. A magam részéről jobban hiszek a megelőzésben, mint az utólagos leleplezések erejében. Ezért igyekszem inkább az általános tanulságokat megfogalmazni, mint a konkrét ügyek konkrét szereplőit kiszerkeszteni.
zamatos turbolya 2013.11.19. 15:58:54
A nyomor felülírja a szakmaiságot és a tisztességet, vagy ahogyan a cikkében fogalmaz: a rövidtávú, kicsinyes érdekek győznek a hosszútávú, szakmailag és erkölcsileg megkérdőjelezhetetlen döntések fölött.
Reith János 2013.11.19. 16:26:26
Egyetértek azzal is, hogy az ember ne legyen naiv és bátortalan se. Ha úgy gondolja, hogy méltatlanul támadás, vagy kár érte, akkor igyekezzen megkeresni a maga igazát. Úgy gondolom, hogy ez a fajta mentalitás viszi előre a világot.
A pályázati rendszer hibáit sok helyen és sokszor tettem szóvá. Valóban túl kellene már lépni azon, hogy "ingyen" pénzekért méltatlan játszmák folynak a háttérben. Az új szabályok alapján a K+F minősítések is szerepet kaptak a pályázati rendszerben.
zamatos turbolya 2013.11.19. 17:04:30
A pályázatok kiírói nem vállalják annak a felelősségét, hogy eldöntsék, valami k+f e, vagy sem, az SZTNH nem vállalja fel, hogy teljeskörűen vizsgálódik, s a döntése szakmai alapokon születik. A NAV nem vállalja fel, hogy alaposan végezze a vizsgálatokat, s azokat büntesse, akik valóban vétkesek (lásd jelenleg napvilágot látott ügy) a Minisztériumok nem vállalják fel, hogy rendet rakjanak ebben a kuplerájban.
Mindenki csak a hasznot szeretne húzni a maga területén - munka és felelősségvállalás nélkül.
Reith János 2013.11.19. 17:30:03
zamatos turbolya 2013.11.19. 19:59:11
Nagyon jól mutatja a helyzetet Horváth András, ex-adóellenőr ügye: index.hu/gazdasag/2013/11/12/horvath_andras_nav/
Jó lenne megérteni a hivatalok homályába burkolózó többi ellenőr, szakértő észjárását, akikkel egyébként ha magánszemélyként beszélget az ember, nagyon világosan látják a helyzetet és a saját hivataluk problémáit is.