education.jpg

Az innováció területének elemzése után a hazai oktatás, s azon belül is a felsőoktatás területén fennálló lehetőségeket érdemes górcső alá venni.

Az utóbbi időszak idevonatkozó eredménye, kiemelkedő lehetősége is egyben, hogy elkészült a felsőoktatás nagyarányú átalakulását megcélzó felsőoktatási stratégia tervezet. Ebben a tervezetben több olyan áttörés szintű új gondolat, megközelítés található, ami valóban jó kiindulási feltételnek tekinthető. Cégünk, felkérésre rövid írásban foglalta össze a stratégiával kapcsolatos véleményét, amely az alábbi linken olvasható:

  http://www.dldh.hu/fokozatvaltas-a-felsooktatasban

A megfelelően és kritikus megközelítésben megfogalmazott helyzetértékelés már önmagában jó kiindulási feltételt jelent az okkal bírált hibás gyakorlat elkerülésére. A hibás gyakorlat nevén nevezése azonban nem mindig könnyű, hiszen sok ember érdekét sértő dolog tud lenni. Éppen ezért önmagában egy jó helyzetértékelés, amely a szóban forgó stratégia tervezet több mint felét adja, már indirekt módon a lehetőségeket is számításba kell vegye.

Ha a felsőoktatás nézőpontjából közelítünk az oktatás reformjához, akkor azt látjuk, hogy a munkaadók a duális képzés rendszerének a kikövetelésével és támogatásával határozott jelzéseket adtak valamennyi érintett irányába. A magam álláspontját a jelen blogon az alábbi két írásban is röviden kifejtettem:

 http://innovacio.blog.hu/2014/04/07/kenyszer_szulte_megoldas_a_dualis_kepzes

 http://innovacio.blog.hu/2014/04/03/a_dualis_kepzes_csak_felmegoldas

 

Az egyetemek számára akkor jók a feltételek a reformok végrehajtására, a kitűzött célok elérésére, ha valamennyi rajtuk kívülálló feltétel is javul, de legalább nem romlik jelentős mértékben. Ezek között is első helyen kell megemlíteni az egyetemre bekerülő, a középfokú képzésből érkező tanulók felkészültségét. Sajnos a PISA felmérések eredményei alapján is jól látszik, hogy nem csak a felsőoktatásban, hanem az alsóbb szintű képzésekben is történtek visszaesések.

A felsőoktatás reformjának tehát együtt kell járnia az oktatás valamennyi szintjének megújításával. Miután erre is erőteljes kormányzati szándék van, a lehetőségek tehát ebből a szempontból is kedvezőek. Azt azonban nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a szándék még igen messze van a megvalósulástól. Gyakran sajnos nem látjuk meg az óhaj és az akarat közötti szakadékot.

Örvendetes módon a PISA felmérés eredményeiből levezethetően a közoktatás sok képviselője lát erőteljes kényszert a változtatásokra. Természetesen sok vita övezi azt a munkát, amely ebben a tárgyban is folyik, de ez normális esetben inkább csak javítja, mint rontja a megvalósulás esélyeit.

További jó lehetőségnek tekinthető, hogy a képzés mindig egy nagy tehetetlenséggel bíró szerkezet. Így egy lassuló, de még mozgásban lévő rendszer felgyorsítása, akár új utakra való kormányzása sokkal könnyebb feladat, mint egy lerobbant szerkezet megjavítása és újraindítása. Ma Magyarországon a képzés színvonala még mindig jobbnak tekinthető annál, mint amilyen állapotban az általános körülmények vannak.

A magam részéről meg vagyok győződve arról, hogy a képzés a mai napig igyekszik ellenállni annak a sok kedvezőtlen külső behatásnak, amely a színvonal további romlását eredményezné. Sok, de sajnos egyre kevesebb kiváló tanáregyéniség tartja még lendületben azt a rendszert, amelyet a pedagógus képzést is magában foglaló felsőoktatási reform újra a normális kerékvágásba próbál visszaterelni.

Mindezek mellett a külföldi jó példák is rendelkezésre állnak, amelyeknek fontos szerepük volt a duális képzési minta átvételében is. Prof. Palkovics László államtitkár irányításával egy olyan változássorozat lehetősége látszik, amely mind az oktatás, mind pedig az innovációval szoros kapcsolatban lévő kutatás-fejlesztés területén ígér szemléletváltást, és ennek következtében valóban magasabb fokozatba való kapcsolást.

 dr. Reith János

A bejegyzés trackback címe:

https://innovacio.blog.hu/api/trackback/id/tr126917017

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása